”Med blid och livlig värma till allt som varit dött, sig solens strålar närma och allt blir återfött.” Så lyder några rader i Den blomstertid nu kommer, en älskad psalm och symbol för sommarlov, skörd och semester. Men sedan torkåret 2018 ser jag med viss bävan på den nalkande ljuva sommaren.
Solen som ska ge liv åt gräs och gröda har gudskelov varit god mot oss i Sverige i år, vi ser ut att få en god skörd, till skillnad mot andra delar av Europa. Det är med vånda jag har följt väderrapporterna där värmeböljorna stått långtidsparkerade i södra Europa och hört förtvivlade bönder som fått se sina grödor torka bort till följd av stekande sol och uttorkade floder. Och vi pratar inte om traditionella värmeböljor i augusti, de startade redan i maj.
Oavsett om värmerekord, häftiga skyfall och skogsbränder runt om i världen är tillfälliga just där och då (när detta skrivs är det 50 grader i Bagdad), är de sammantaget en påminnelse om den globala uppvärmningen. Om vi ska kunna nå FN:s mål om att temperaturen inte får stiga mer än 1,5 grader fram till 2030 måste vi hitta hållbara lösningar.
Hållbarhet blir lätt uttjatat, vart och varannat företag har det som ledord och det kan betyda allt eller ingenting. Trots det så har vi lyft fram hållbarhet som tema i detta nummer. Vi vill visa hur nötköttsföretagen konkret kan fylla ordet med innehåll och bidra till minskade klimatutsläpp. För är det någonstans som lösningarna finns, så är det i lantbruket.