
Det handlade mycket om din växtodling i serien, men du har ett 40-tal köttdjur. Berätta mer!
– Jag är ganska grön och novis med dikor, men tycker att det är jättekul och planerar att öka besättningen. I dag har vi dikor och kvigor av blandras – angus/simmental och lite hereford längre tillbaka. I fjol skaffade vi en ny tjur och bytte till limousin. Jag tycker att det är väldigt roligt med djuren och allt som kommer med dem: välja vallblandningar, kalvningar och avel – det är riktigt spännande!
Hur vill du öka besättningen?
– Vi försöker spara så mycket kvigor det går och planerar att köpa in ett tiotal djur. Vi har plats för femtio kalvande djur, kalvar och rekrytering i stallet, så vi har lite utrymme. Målet är att ha ökat dit till 2028. Men priserna är ju bra när man redan har djur – kanske inte för oss som vill skaffa fler just nu, haha.
Blir du igenkänd på Ica?
– Det händer att folk kommer fram, och framför allt många bönder hör av sig. Det märks att många bönder tittar. Man har fått jättefina kommentarer, och det känns roligt när det är mycket igenkänning. Det är jättefina, snälla tittare.
Vad har du lärt dig?
– Det finns ju alltid väldigt mycket åsikter om vad vi gör. Jag tycker att det har varit nyttigt att få visa och själv reflektera över vad jag gör. Det känns bra att det har tagits emot så positivt. Jag kan säga att det har varit betydligt roligare att vara med än jag trodde från början. Det har varit jättefin respons.