Konsumtionen av nötkött minskade med 1,1 kg per person under 2017.
Samtidigt väljer konsumenterna i ökad utsträckning svenskt kött, det har både trenderna och statistiken visat under de senaste åren. Ökningen förra året var störst för svenskt nöt- och griskött, trots att priserna i butiken steg.
– Siffrorna visar att konsumenterna föredrar kött som kommer från svenska gårdar. Det är oerhört positivt att det svenska köttet tar marknadsandelar från det importerade, säger Elisabet Qvarford, vd på Svenskt Kött.
Även den svenske bonden har fått bra betalt för sina djur. Det har gjort att svenska bönder tror på framtiden och vågar satsa. Så under 2017 ökade produktionen av såväl nöt-, gris- och lammkött på svenska gårdar.
– Sverige har vi en hållbar djuruppfödning. Det är glädjande att den svenske bonden äntligen får betalt för alla mervärden som följer med det svenska köttet, säger Elisabet Qvarford.